Tips voor het boeken van de goedkoopste cottage:

Kijk naar kortingen zoals:
- Vroegboekkorting
- 55+ of jonge gezinnen korting
- Babybox (www.centerparcs.nl/babybox)
- Last minute aanbiedingen
- Bungalowrace
- Waanzinnige woensdag

Prijzen kunnen per site (.nl .be .de of .fr) en per dag wijzigen. Dit komt omdat de verschillende boekingssystemen* gebruik maken van vraag en aanbod.

Kijk ook naar de nationale vakanties. Deze zijn bijvoorbeeld voor de herfstvakantie of de voorjaarsvakantie verschillend. Het kan daardoor zijn dat de prijzen op de site van CP Nederland hoger zijn dan bijvoorbeeld op de site van CP België omdat de herfstvakantie in Nederland eind oktober ligt en in België begin november.

Als je zeker wilt zijn van een bepaalde cottage op een bepaald park of gebonden bent aan een bepaalde periode is het verstandig om zo vroeg mogelijk te boeken en gebruik te maken van de vroegboekvoordelen zoals de gratis voorkeursligging. Als de ligging van de cottage of het park u niet zoveel uit maakt kunt u beter later boeken en daardoor gebruik maken van bepaalde last minute aanbiedingen. Houdt er bij speciale acties wel rekening mee dat bepaalde cottages of periodes uitgesloten kunnen worden, evenals de Friends voordelen.

Houdt er (zeker nu met corona) rekening mee dat u wel boekt op de site van .be .de of .fr dat u onder de voorwaarden van dat land boekt. Dus als u een cottage boekt op de Franse site en er komen restricties vanuit dat land of u hebt vragen dan heeft wel met de Franse klantenservice te maken. De Nederlandse klantenservice kunnen u dan niet helpen.

Als u een keuze heeft gemaakt voor een park en cottage kijk dan zeker ook naar de prijzen van de andere cottages. Doordat het systeem automatisch kijkt naar vraag en aanbod* kan het zomaar zijn dat een 6 persoons Comfort goedkoper is tijdens de gekozen periode dan de door u gekozen 4 persoons Comfort cottage of dat een Premium cottage goedkoper is dan een Comfort cottage.

Waar moet u nog meer rekening mee houden?

Als u boekt via de Nederlandse website:
- Reserveringskosten worden pas tijdens het boeken berekend en zitten dus niet in de kale huurprijs die u ziet op het eerste scherm
- Bedlinnen (alleen bij Comfort) wordt automatisch berekend en komt bovenop de kale huurprijs (dus geeft u 4 personen op bij een 6 persoons cottage krijgt u 4 maal bedlinnen), bij de Premium en VIP zit bedlinnen bij de kale huurprijs inbegrepen
- Toeristenbelasting (alleen voor het aantal personen dat u opgeeft. Wordt wel gerekend over het totaal aantal dagen)

Als u boekt via de Belgische website:
- Toeristenbelasting (alleen voor het aantal personen dat u opgeeft. Wordt wel gerekend over het totaal aantal dagen)
- Het bedlinnen wordt NIET automatisch berekend en moet u op de boekingspagina zelf selecteren. Doet u dit niet dan krijgt u GEEN bedlinnen geleverd
- Reserveringskosten zitten in de kale huurprijs inbegrepen die u ziet op het eerste scherm

Als u boekt via de Duitse website:
- Toeristenbelasting (alleen voor het aantal personen dat u opgeeft. Wordt wel berekend over het totaal aantal dagen)
- Het bedlinnen wordt NIET automatisch berekend en moet u op de boekingspagina zelf selecteren. Doet u dit niet dan krijgt u GEEN bedlinnen geleverd
- Reserveringskosten zitten in de kale huurprijs inbegrepen die u ziet op het eerste scherm

Als u boekt via de Franse website:
- Toeristenbelasting (alleen voor het aantal personen dat u opgeeft. Wordt wel berekend over het totaal aantal dagen)
- Het bedlinnen voor Comfort zit in de kale huurprijs inbegrepen
- Reserveringskosten zitten in de kale huurprijs inbegrepen

Wist u dat?

Indien u een voorkeur heeft voor een bepaald cottagenummer maar deze staat niet meer in het overzicht van beschikbare cottages betekend niet automatisch dat dit cottagenummer niet meer beschikbaar is. Elke keer dat een cottage geboekt wordt verdwijnt er een nummer uit het overzicht omdat er een "tijdelijk" cottagenummer wordt gereserveerd. Als u dus een voorkeur heeft voor een bepaald nummer kunt u contact opnemen met Centerparcs om te vragen of het nummer wat u wenst al door iemand is geboekt als voorkeur. Is dit niet het geval dan kunt u alsnog dit nummer reserveren. Er staat namelijk in de voorwaarden dat het toegewezen nummer wat u ontvangt (als u zonder voorkeurnummer boekt) tot op de dag voor aankomst kan wijzigen.

Als u een VIP cottage boekt waarbij "Broodjes dagelijks aan de deur bezorgd" zit krijgt u alleen voor het aantal personen waar u toeristenbelasting voor betaald broodjes. Dus als u een 4 persoons VIP boekt en maar 3 personen opgeeft krijgt u dus maar voor 3 personen broodjes per persoon per dag en niet voor 4. Ook krijgen kinderen maar 2 ipv 3 broodjes. Dit kunt u makkelijk oplossen door tijdens het boeken iedereen als volwassenen op te geven. Als u later de persoonsgegevens in gaat vullen dan vult u wel de correcte geboortedatum van het kind in. Dan krijgt u dus wel 3 ipv 2 broodjes per persoon per dag (slim trucje).

Stel u boekt een 6 persoons cottage en u gaat maar met 4 personen en u krijgt tijdens uw verblijf visite van familie of vrienden die mee willen gaan zwemmen (of Baluba / Jungle Dome), betaal dan toch voor 6 personen toeristenbelasting. Het aantal zwemkaartjes (en in de gerenoveerde parken een digitaal armbandje) is namelijk afhankelijk van het aantal personen waar toeristenbelasting voor wordt betaald en niet voor het aantal wat in de cottage kan. Voordeel is ook dat personen die wel al ingeschreven staan in het systeem (ook kenteken) geen kosten betalen als bezoeker of voor het parkeren.

Centerparcs heeft Bonuscheques. Indien u voor €50 van deze cheques koopt krijgt u voor €55 aan cheques. Cheques zijn per €50 te koop en alleen vóór uw verblijf te boeken. Dit kan tijdens het boeken onder services of later nog via de App maar wel voor uw verblijf begint. U kunt deze overal inleveren op het park. Let wel: dit is alleen op het betreffende park, als u bijvoorbeeld op Het Meerdal verblijft en even wilt gaan drinken op De Limburgse Peel dan geldt dit niet. En ze zijn alleen geldig tijdens het verblijf, dus u kunt de overgebleven waarde niet meenemen.
Op de parken waar nog geen digitaal polsbandje worden gebruikt krijgt u 3 papieren cheques van €10 en 5 papieren cheques van €5. Let er op dat u geen geld retour krijgt op een bonuscheque.
Op de parken waar wel al gewerkt wordt met een digitaal polsbandje staat het saldo van de cheques op het bandje. Let er wel op dat het saldo op alle polsbandjes staat. Dus ook op bijvoorbeeld die van uw kind(eren). De werkwijze op het bandje is identiek aan de papieren cheques. De waardes blijven €5 en €10.

*
Doordat de verschillende sites van CP niet zijn gekoppeld aan maar 1 boekingssysteem maar allemaal een eigen boekingssysteem hebben kunnen de prijzen dagelijks anders zijn. Dit heeft te maken met vraag en aanbod. Het systeem kijkt dan naar hoe vaak (of hoe weinig) een bepaalde cottage geboekt wordt. Hierdoor is het dus mogelijk dat een 4 persoons cottage ineens duurder is dan een 6 persoons cottage of een Premium cottage goedkoper is dan een Comfort cottage. Dit klink raar maar het wordt in de gehele vakantiesector gebruikt. Er komen geen medewerkers meer bij kijken die de prijzen dagelijks bepalen. Er wordt een standaardprijs in het systeem gezet en het systeem gaat dan zelf dagelijks rekenen.